Berriak

DBUS autobus elektriko baten garapenean parte hartzen du

Donostiabusek, IRIZAR taldearekin batera lan egiten du %100 elektrikoa den hiriko autobus baten garapenean, 2014an autobus hori errealitate egingo den esperantzarekin. DBUS eta IRIZARekin batera, JEMA eta I&T enpresesak eta CEIT, Tecnalia eta Vicontech Teknologia Zentroek parte hartzen dute proiektu honetan.

Funtsean, proiektu berritzaile horrekin autobus elektriko berri bat garatu nahi da, hain zuen ere gaur egun autobus elektrikoek egitura, trakzio sistema, energia sortu eta pilatzea, komunikazio, eta kontrol eta jarduketari dagokienez dituzten erronka teknologikoak gaindituko dituen autobus elektrikoa. Halaber, proiektuarekin autobusaren erabilera behin betiko bultzatu nahi da hiri ingurunetan pertsona asko batera garraiatzeko modurik hoberena delakoan.

Egiaztatu denez, ibilgailuak hiritik dabiltzanean poliki doaz eta denboraren %25-40 geldi ematen dute geratu beharreko lekuetan eta semaforoen aurrean, eta horren ondorioz eguratsera igorritako CO2 kantitatea asko handitzen da. Aldaketa hori munduko ekosisteman nahasmenduak sortzen ari da; beraz, Europar Kontseiluak berotegi efektuarekin eguratsera igortzen diren gasak murrizteko helburuaz gas horiek %20 izatea ezarri du 2020rako.

Hori dela eta, garraioaren sektorea gogor ari da lanean erregai fosilekiko mendekotasuna gutxitzen lagunduko diguten ibilgailu elektrikoak garatzeko asmoarekin eta, era berean, eguratsera igortzen diren gas kutsatzaileak ere gutxitzeko. Halere, ibilgailu mota horiek garatzeko ezinbestekoa da baterien garapenean ere aurrera egitea, haien autonomia eta prezioa horren menpe baitago. Arrazoi horrengatik orain arte garatzen diren autobusak hibridoak dira, propultsio elektrikoa eta ohiko errekuntza motor bat konbinatzen dituzten autobusak.

Berritzaile ikerketa proiektua 2011ko lehen seihilekoan hasi da eta gutxi gorabehera 3 urte iraungo du, eta espero da proiektuak autobus elektriko baten prototipoa ematea, bai eta autobusak funtzionatzeko behar duen elektrizitatez kargatzeko estazioak ere. Dbus izango da autobusaren prototipoa probatuko duen enpresa, Donostiako erabiltzaileen premietara egokituta. JEMAk eta I&T, potentziako eta kontroleko elektronikaz dituen ezagutzak jarriko eta autobusen gestio operatiboaz arduratuko dira hurrenez hurren, eta IRIZAR enpresak autobusa fabrikatuko du.

Honakoak dira proiektuaren helburuak:
• 350 Km-ko autonomia bermatzea, batería modulu optimoak garatuta, eguzki panelen bidez energia osagarria sortuta, eta, batez ere, korronte elektromagnetikoen bidez karga induktibo bat sortuta ibilgailuak egiten duen ibilbidean zehar, hori dena ezaugarri horiek dituen autobus batek egin ohi dituen eragiketetarako behar den energia elektrikoa edukitzeko.

• Hiri ingurunetan garraio kolektiboaren erabilera dela-eta eguratsera igortzen diren CO2 eta beste gas kutsatzaile batzuk (CO, HC, NOx, PM) gutxitzea ia igorpenak guztiz desagerrarazi arte.
• Hiriko autobusen segurtasuna nabarmenki handitzea IRIZAR lantzen dituen gama handiko autobusen sektorearen irizpide espezifikoak sartuta:
o Maila handiko funtzioak, hala nola ez labaintzeko kontrola, egonkortasun kontrola, gradiente iragazki bereziak, etab, kontrol estrategiaren bidez elektrikoki aktibatuko direnak.
o Egitura zurrun eta sendoa, talkak eta albo batera irauli egitea jasateko modukoa.
o R66/01 betetzea, autobus mota hauetan exigitzen ez den arren.
• Ibilgailuaren pisua asko-asko gutxitzea bere egituran nagusiki aluminioa eta beste aleazio arinak erabilita. Hori oso erronka teknologiko esanguratsua izango da.
• Makina elektrikoak eta inbertitzaileak osatzen duten multzoaren errendimendu energetikoa handitzea, efizientzia handieneko puntuetan %95eko errendimendua ere gaindituta, kontroleko elektroniko optimizatuak eta fidagarriak garatuta eta frenatze prozesuetan energia berreskuratuta.
• Ibilgailuaren fidagarritasuna handitzea, eraginkorragoak diren eta azkarrago erantzuten duten kontrol energetikoaren algoritmo berrien bidez, ahal diren kasuetan sentsoreen erabilera kenduta (sensorless), sistema askoz gogorrago eginda.
• Segurtasuna eta erosotasuna bultzatzea hiriko garraiorako ibilgailu berriak gidatzerakoan, laguntzarako, informaziorako eta ibilgailuaren kontrolerako sistema berriak sartuta, gidariak izan ditzakeen arreta galerak eta autobusek izan ditzaketen talkak izateko arriskuak murrizteko.

Autobus elektrikoaren proiektu berri honekin, Dbusek bere ibilgailu garbien eta kutsadurarik gabeko ingurune apustua indartuko du; izan ere, orain jada EEV igorpen maila duten autobus ekologikoak ditu eta Donostiako kaleetan zehar dabiltzan 12 metroko autobus hibridoa.